- Kód predmetu:
- N400T4_4D
- Názov predmetu:
- Teória fuzzy systémov
- Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností:
- prednáška – 2 hod. týždenne (prezenčná metóda)
- Počet kreditov:
- 3
- Odporúčaný semester:
- Riadenie procesov – (denná prezenčná), 0. semester
- Stupeň štúdia:
- 3.
- Podmieňujúce predmety:
- žiadne
- Podmienky na absolvovanie predmetu:
- Na konci semestra študenti vypracujú projekt nejakej aplikácie fuzzy množín a fuzzy logiky vo fuzzy riadení. Po ukončení prednášok napíšu test z prehľadu všetkých odprednášaných tém a vyriešia zadané teoretické úlohy.
- Výsledky vzdelávania:
- Študenti získajú vyššiu úroveň vedomostí z teórie fuzzy množín, fuzzy logiky a agregačných techník, ktoré sa využívajú vo fuzzy systémoch. Oboznámia sa aj s ich aplikáciami v rôznych oblastiach. Po skončení kurzu sú študenti schopní aktívne pracovať s prezentovanými pojmami a metódami, a používať ich na riešenie problémov vo fuzzy riadení.
- Stručná osnova predmetu:
1. |
Modelovanie vágnych pojmov pomocou fuzzy množín (dotácia 4/0) |
|
a. |
Rôzne typy neurčitosti. Vágnosť a modelovanie vágnych pojmov pomocou fuzzy množín. Štandardné operácie s fuzzy množinami a ich vlastnosti. |
b. |
Reprezentácia fuzzy množín. Alfa rezy fuzzy množín. Základný princíp rozšírenia pre funkcie jednej a viac premenných. |
|
2. |
Logické spojky vo fuzzy logikách (dotácia 6/0) |
|
a. |
Trojuholníkové normy a konormy (t-normy, t-konormy). Modelovanie konjunkcií a disjunkcií vo fuzzy logikách pomocou t-noriem a t-konoriem. Základné t-normy a t-konormy a ich dualita. |
b. |
Archimedovské t-normy a t-konormy a ich aditívne generátory. Významné triedy t-noriem a t-konoriem. |
c. |
Fuzzy negácie. Alternatívne modely základných operácií s fuzzy množinami. |
d. |
Fuzzy implikácie. S-implikácie, reziduálne implikácie a ich vlastnosti. |
|
3. |
Agregačné funkcie (dotácia 4/0) |
|
a. |
Agregačné funkcie-nástroje na spracovanie informácií. Vlastnosti agregačných funkcií. Niektoré typy agreačných funkcií (aritmetický priemer, vážené priemery, OWA operátory, Choquetov a Sugenov integrál). |
|
4. |
Fuzzy aritmetika (dotácia 2/0) |
|
a. |
Fuzzy čísla. Štandardné aritmetické operácie s fuzzy číslami. Zovšeobecnený princíp rozšírenia. Aritmetické operácie s fuzzy číslami pomocou zovšeobecneného princípu rozšírenia. |
|
5. |
Fuzzy relácie. (dotácia 4/0) |
|
a. |
Pojem fuzzy relácie. Špeciálne fuzzy relácie. Skladanie fuzzy relácií. Cylindrické rozšírenie a a projekcia fuzzy relácií. Fuzzy rozklady. |
|
6. |
Približné odvodzovanie (dotácia 2/0) |
|
a. |
Jazyková premenná. Zovšeobecnený modus ponens. Modelovanie fuzzy pravidiel pomocou fuzzy relácií. Kompozičné pravidlo odvodzovania. |
|
7. |
Využitie fuzzy množín a fuzzy logiky vo fuzzy systémoch (dotácia 4/0) |
|
a. |
Jazykové fuzzy regulátory. Mamdaniho fuzzy regulátory. Spôsoby defuzzifikácie. |
b. |
Takagiho-Sugenove regulátory. Fuzzy regulátory ako univerzálne aproximátory. Využitie fuzzy množín v zhlukovej analýze, pri spracovaní signálov, obrazov a i. |
c. |
Moderné trendy v teórii fuzzy množín. |
|
- Odporúčaná literatúra:
Základná:
- KOLESÁROVÁ, A. – KOVÁČOVÁ, M. Fuzzy množiny a ich aplikácie. Bratislava: Vydavateľstvo STU v Bratislave, 2004. 166 s. ISBN 80-227-2036-4.
Odporúčaná:
- NAVARA, M. – OLŠÁK, P. Základy fuzzy množin. Praha : České vysoké učení technické v Praze, 2002. 136 s. ISBN 80-01-02585-3.
- YUAN, B. – KLIR, G. Fuzzy Sets and Fuzzy Logic. Theory and Applications. London: Prentice Hall, 1995.
- NOVÁK, V. Základy fuzzy modelování. Ostrava: Nakladateľstvo BEN-technická literatúra, 2000. 170 s. ISBN 80-7300-009-1.
- NGUYEN, H T. – WALKER, E A. Fuzzy Logic. New York: Chapman and Hall, 2000.
- Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu:
- slovenský jazyk, anglický jazyk
- Celkový počet hodnotených študentov:
6
A 100 %
B 0 %
C 0 %
D 0 %
E 0 %
FX 0 %
- Vyučujúci:
- Z. Takáč (2023/2024 – Zimný semester)
Z. Takáč (2022/2023 – Zimný semester)
Z. Takáč (2020/2021 – Zimný semester)
- Garant predmetu:
- doc. RNDr. Zdenko Takáč, PhD.
- Dátum poslednej zmeny:
- 5. 10. 2019
Zabezpečuje:
Oddelenie matematiky
AIS: 2019/2020
2000/2001
2000/2001
2000/2001